ΥΠΟΜΝΗΜΑ ME TA ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΠΟΔΗΜΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ
(Επικαιροποιήθηκε με αφορμή τα Οδοιπορικά στις Κατεχόμενες Περιοχές μας)
Η Ένωση Κυπρίων Προσφύγων Ελλάδας “Κύπρος 74”, απευθύνεται σε εσάς και ζητά στήριξη, προκειμένου να επιλυθούν τα χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, ως απόδημοι πρόσφυγες. Χαρακτηρίζουμε τους εαυτούς μας ως προσωρινά απόδημους και όχι ως απόδημους μετανάστες, διότι ποτέ δεν διανοηθήκαμε, ότι θα παραμείνουμε μόνιμα στο εξωτερικό.
Τα προβλήματά μας δεν έχουν αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά ποτέ μέχρι σήμερα με τη δέουσα προσοχή και αποφασιστικότητα από την Κυπριακή Δημοκρατία.
Κατ’ επανάληψη τα έχουμε θέσει προς τους εκάστοτε Προέδρους και σε όλα τα επίπεδα της εκτελεστικής και νομοθετικής εξουσίας, αλλά λύσεις δεν μας έδωσαν.
Όλοι οι Πρόεδροι της Βουλής των Αντιπροσώπων έχουν ενημερωθεί για τα χρόνια αιτήματά μας κυρίως για το μείζον ζήτημα της ισοτιμίας μας ως προσφύγων και ως πολιτών της Κυπριακής Δημοκρατίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έδωσαν κατά καιρούς προφορικές υποσχέσεις, «θα το δούμε», χωρίς ποτέ να υπάρξει συνέχεια.
Σήμερα απευθυνόμαστε σε ‘σας και αναμένουμε την έμπρακτη υποστήριξή σας, προκειμένου να αποδοθεί δικαιοσύνη στην δυσμενή μεταχείριση που τυγχάνουμε, μέχρι τώρα.
Ευελπιστούμε ότι η παρέμβασή σας θα αποβεί καθοριστική για την επίλυση των χρονίων και ουσιαστικών προβλημάτων μας.
Διεκδικήσεις του Προσφυγικού Αποδημικού Κινήματος
A) Διεκδικούμε την ισοτιμία μας ως πολιτών της Κυπριακής Δημοκρατίας, διότι στερούμαστε το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι. Οι απόδημοι πρόσφυγες είναι προσωρινά απόδημοι και προσδοκούν την επάνοδό τους στην πατρίδα. Είναι βίαια εκπατρισμένοι για λόγους επιβίωσης μετά την τραγωδία του 1974 και δεν είναι οικονομικοί μετανάστες.
Ζητούμε να μας δοθεί άμεσα δικαίωμα ψήφου στην πατρίδα μας ως προσωρινά απόδημοι, ιδιαίτερα στην περίπτωση Δημοψηφίσματος. Παράλληλα συμφωνούμε με το παροικιακό αίτημα για σταδιακή απόδοση του δικαιώματος αυτού σε όλους τους Κύπριους πολίτες (Επισυναπτόμενο Α), όπως επεσήμανε και ο ΟΑΣΕ, αλλά επεκτείνεται ως δικαίωμα στις χώρες της Ε.Ε. όπως έγινε στην Ελλάδα με την Επιστολική Ψήφο.
B) Διεκδικούμε την ισοτιμία μας ως πρόσφυγες. Οι απόδημοι πρόσφυγες δεν είχαν ποτέ μέχρι σήμερα ίση μεταχείριση με τους άλλους πρόσφυγες που παρέμειναν στην Κύπρο.
Δεν διεκδικήσαμε τα πρώτα είκοσι πέντε χρόνια μετά την εισβολή αυτό το δικαίωμα, διότι είχαμε επίγνωση των αναγκών στέγασης, επιβίωσης, απασχόλησης των συμπατριωτών μας, που έμειναν στην Κύπρο. Πολλοί μάλιστα από εμάς συνέβαλαν με αποστολή εμβασμάτων στην ανακούφιση των συγγενών τους προσφύγων.
Σήμερα όμως και μετά την παρέλευση πενήντα χρόνων διεκδικούμε ίση μεταχείριση με τους υπόλοιπους πρόσφυγες για λόγους δικαιοσύνης, επανασύνδεσης με την πατρίδα, επαναπατρισμού και επανεγκατάστασης των οικογενειών μας. Αυτό γίνεται πιο επιτακτικό λόγω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, που έχει στερήσει τις όποιες δυνατότητες υπήρχαν στο παρελθόν, για επανασύνδεση με την πατρίδα και επαναπατρισμό.
Γ) Ζητούμε επιμέρους τα ακόλουθα:
1. Να μας παρασχεθεί η δυνατότητα απόκτησης στέγης στην Κύπρο:
α) Παροχή οικοπέδου για κάθε πρόσφυγα Α ΄ γενιάς από πολεοδομημένη χαλίτικη γη με ανταλλαγή ίσης αξίας περιουσίας μας στα κατεχόμενα.
β) Παροχή δανείων από τα προγράμματα του Φορέα Ίσης Κατανομής Βαρών για απόκτηση στέγης με υποθήκευση της κατεχόμενης περιουσίας. Αυτό μπορεί να γίνει άμεσα με έγκριση στο Φορέα ειδικού ποσοστού (πχ 10%) για τους απόδημους πρόσφυγες – (Επισυναπτόμενο Β).
γ) Παροχή στεγαστικού βοηθήματος από το κράτος, όπως προβλέπεται για όλους τους πρόσφυγες, εφόσον επαναπατρισθούν.
2. Για όσους απόδημους δεν επιθυμούν να αποκτήσουν στέγη, να δοθεί η δυνατότητα παραχώρησης τουρκοκυπριακών κατοικιών για λόγους φιλοξενίας στην Κύπρο ή εξεύρεσης άλλων τρόπων φιλοξενίας τους κατά τη διάρκεια επισκέψεων των ιδίων και των οικογενειών τους στην Κύπρο.
3. Σε περίπτωση Επαναπατρισμού:
- Ζητούμε τη δυνατότητα τμηματικού επαναπατρισμού των οικογενειών μας, για λόγους διευκόλυνσης της επανεγκατάστασης μας (και όχι την συνολικό επαναπατρισμό της οικογένειας, αφού τα νεώτερα μέλη είτε σπουδάζουν, ή έχουν αρχίσει τον εργασιακό βίο τους). Τα βοηθήματα για τους επαναπατριζόμενους (επιδότηση ενοικίου, επίδομα εργασιακό, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη), πρέπει να διασφαλιστούν και να επιβεβαιωθούν, πριν τον επαναπατρτισμό .
- Ζητούμε τη μεταφορά των ασφαλιστικών δικαιωμάτων των επαναπατριζόμενων από τις χώρες ασφάλισής τους στην Κύπρο για την κάλυψη της ιατροφαρμακευτικής τους περίθαλψης στο πλαίσιο του Γ.Ε.Σ.Υ που θα μπορούσε να οδηγήσει πολλούς συνταξιούχους πρόσφυγες να επιστρέψουν και να ζήσουν τον υπόλοιπο χρόνο της ζωής τους στην ιδιαίτερη πατρίδα και κοντά στους ανθρώπους του περιβάλλοντος τους.
- Ζητούμε την παραχώρηση μικρών γεωργικών κλήρων σε όσους πρόσφυγες επαναπατριστούν, προκειμένου να συμπληρώσουν το εισόδημά τους, διότι οι συντάξεις που παίρνουν στην Ελλάδα είναι ανεπαρκείς για την διαβίωση στην Κύπρο.
4. Ζητούμε να επεκταθούν τα επιδόματα που δίνει η Κυπριακή Δημοκρατία σε όσους υπηρέτησαν πέραν των 24 μηνών στην Εθνική Φρουρά, όπως και βοηθήματα για τους αιχμαλωτισθέντες ή τραυματισθέντες και θύματα του κατοχικού στρατού από την ομηρία και τον εγκλωβισμό και στους απόδημους που ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες, άσχετα αν έχουν ή όχι Αριθμό Κοινωνικών Ασφαλίσεων στην Κύπρο.
5. Να παραχωρηθεί δικαίωμα αγοράς έναντι συμβολικού τιμήματος, κατοικιών που ανήκαν στους γονείς αποδήμων προσφύγων, και απεβίωσαν προ της ψήφισης και δημοσίευσης του σχετικού νόμου περί κληρονομιάς των προσφυγικών κατοικιών. Αντίστοιχα να παραχωρείται δικαίωμα χρήσης σε Τουρκοκυπριακές κατοικίες στους απόδημους συγγενείς αποβιωσάντων χρηστών.
6. Ζητούμε την επίλυση σειράς συνταξιοδοτικών και ασφαλιστικών θεμάτων που ταλανίζουν τους Απόδημους Πρόσφυγες (Επισυναπτόμενο Γ).
Επιπροσθέτως των όσων ζητούμε ως απόδημοι πρόσφυγες συμπαρατασσόμαστε και διεκδικούμε με τους συμπατριώτες μας πρόσφυγες που διαμένουν στην Κύπρο:
1. Άμεση επιστροφή στον κηδεμόνα διαχείρισης τουρκοκυπριακών περιουσιών όλων όσων κατέχονται σήμερα από μη πρόσφυγες.
2. Την αναδιανομή των τουρκοκυπριακών περιουσιών με βάση το ιδιοκτησιακό καθεστώς που υπάρχει στα κατεχόμενα, και εξορθολογισμό της πολιτικής για τη χρήση τους.
3. Ουσιαστική μεταρρύθμιση και πλήρη διαφάνεια στη διαχείριση των τουρκοκυπριακών περιουσιών.
-
- Πλήρης καταγραφή των τουρκοκυπριακών περιουσιών και ονομαστικός κατάλογος όλων των περιουσιών που δόθηκαν σε πρόσφυγες και μη.
- Διαφάνεια στο ποιοι κατέχουν, τι κατέχουν από τις Τουρκοκυπριακές περιουσίες και τι ωφελήματα πήραν από την Κυπριακή Δημοκρατία μέχρι σήμερα. Συσχετισμός με τα περιουσιακά στοιχεία που έχουν στα κατεχόμενα, με βάση τη σχετική μελέτη του Φορέα Ίσης Κατανομής Βαρών.(Μητρώο).
4. Το πρόγραμμα στέγασης να εφαρμόζεται ανάλογα με το αν ο πρόσφυγας είναι Α’ ή Β’ γενιάς (για σκοπούς εξοικονόμησης πόρων) και όχι σε απόγονους εκτοπισμένων Γ’ κλπ γενιών και ουσιαστική εφαρμογή του στους εκ μητρογονίας πρόσφυγες.
5. Το δικαίωμα του χρήστη δεν πρέπει να περιορίζεται στους κατέχοντες σήμερα Τουρκοκυπριακές περιουσίες, αλλά πρέπει να παρασχεθεί αναλογικά σε όσους έχουν τίτλους ιδιοκτησίας στα κατεχόμενα. Αυτό αποτελεί στοιχείο δικαιοσύνης, ισονομίας και ισοπολιτείας μεταξύ των προσφύγων.
6. Ζητούμε να επανεξετασθεί το ύψος των επιδομάτων που δίνεται σε όσους υπηρέτησαν πέραν των 24 μηνών στην Εθνική Φρουρά, και άλλους παθόντες, ώστε να αποτελεί ουσιαστικό βοήθημα.
ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΟ Α
ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΨΗΦΟΥ: ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΙΣΟΤΙΜΙΑΣ ΤΩΝ ΑΠΟΔΗΜΩΝ ΩΣ ΚΥΠΡΙΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ
Το δικαίωμα ψήφου για τους απόδημους και μάλιστα για εκείνους που εγκατέλειψαν για λόγους επιβίωσης την Κύπρο το 1974, είτε είναι πρόσφυγες είτε όχι είναι το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι απόδημοι.
1/ ΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ
- Το Σύνταγμα διαμόρφωσε υπέρ κάθε πολίτη («πας πολίτης») δυνάμει του άρθρου 31, ότι έχει το δικαίωμα να ψηφίζει «εις οιανδήποτε εκλογή…».
Η απολυτότητα της Συνταγματικής πρόνοιας «πας πολίτης» δεν επιτρέπει την διά Νόμου στέρηση του δικαιώματος του εκλέγειν σε «οιανδήποτε εκλογή».
Μόνη προϋπόθεση για να δικαιούται να ασκήσει το δικαίωμα του εκλέγειν, το να είναι «πολίτης».
- το άρθρο 28 του Συντάγματος κατοχυρώνει την ισότητα με σαφέστατη λέξη (επίσης απόλυτα διατυπωμένη) «πάντες» είναι ίσοι ενώπιον διοίκησης και Νόμου.
- Τα δύο άρθρα του Συντάγματος πρέπει να συνδυαστούν με την υποχρέωση της διοίκησης (του άρθρου 35 του Συντάγματος) να τηρεί αυστηρά τις πρόνοιες του Συντάγματος και άρα δεν επιτρέπουν νομοθετικές ή διοικητικές «διακρίσεις» αντίθετες στην αρχή της καθολικότητας του δικαιώματος ψήφου και της ισότητας που επιφέρουν στέρηση του δικαιώματος – κατά τη δημοκρατική αρχή – του δικαιώματος ψήφου.
- Η στην Κυπριακή Νομολογία κάθε κατάργηση δικαιώματος που προέρχεται από Νόμο πολύ δε περισσότερο από το Σύνταγμα πρέπει να αναφέρεται με ρητή διάταξη. Κατάργηση με εξυπακουόμενο νόημα ή έμμεσα δεν αναγνωρίζεται καθόσον στο Σύνταγμα στο άρθρο 179 τονίζεται: Το Σύνταγμα είναι ο υπέρτατος νόμος της Δημοκρατίας. Ουδείς νόμος ή απόφασις της Βουλής των Αντιπροσώπων ή εκατέρας Κοινοτικής Συνελεύσεων ως και ουδεμία πράξις ή απόφασις οιουδήποτε οργάνου, αρχής ή προσώπου εν τη Δημοκρατία ασκούντος εκτελεστικήν εξουσίαν ή οιονδήποτε διοικητικόν λειτούργημα δύναται να είναι καθ’ οιονδήποτε τρόπον αντίθετος ή ασύμφωνος προς οιανδήποτε των διατάξεων του Συντάγματος.
- Είναι φανερό ότι ο Νόμος 141(Ι)/202 που ρυθμίζει την εγγραφή στον εκλογικό κατάλογο, προσθέτει την προϋπόθεση της παραμονής των έξι μηνών για την εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους. Πουθενά στο Σύνταγμα δεν δίδεται δικαίωμα στη Διοίκηση ή τη Βουλή να προσθέτει επιπλέον προϋποθέσεις για εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους.
- Η μόνη ευχέρεια που δίδεται από το Σύνταγμα στο άρθρο 63, είναι η ρύθμιση της εγγραφής αλλά όχι η στέρηση του δικαιώματος. Τέτοια στέρηση δικαιώματος έπρεπε να δικαιολογείται από Συνταγματική πρόνοια και όχι από Νόμο, από τη στιγμή που το Σύνταγμα είχε δώσει στον πολίτη το καθολικό δικαίωμα εκλογής.
- Το άρθρο 64 περιγράφει ρητά τους λόγους αποστέρησης του δικαιώματος εκλέγειν και εκλέγεσθαι :
- Να μην έχει καταδικασθεί κατά την ημέραν της ενάρξεως ισχύος του Συντάγματος ή μετ ́ αυτήν δι’ αδίκημα ατιμωτικόν ή ηθικής αισχρότητος ή δεν έχει στερηθεί της εκλογιμότητος κατόπιν αποφάσεως αρμοδίου δικαστηρίου λόγω οιουδήποτε εκλογικού αδικήματος, και
- Να μην πάσχει εκ διανοητικής νόσου καθιστώσης αυτό ανίκανον να ασκήσει τα καθήκοντά του
2/ Η ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΝΩΣΗ – ΟΑΣΕ
- Η Ε.Ε. κατοχυρώνει την αρχή τις ισότητας και ίσης μεταχείρισης των πολιτών των κρατών μελών
- Ζητά με οδηγία από τις χώρες-μέλη να ανακαλέσουν οποιαδήποτε εμπόδια προβάλλουν στην ενάσκηση των εκλογικών δικαιωμάτων των πολιτών τους (πχ λόγω διαμονής σε άλλη χώρα μέλος ή λόγω χρονικών περιορισμών διαμονής στην χώρα τους). Μεταξύ των τεσσάρων χωρών στις οποίες απευθύνεται η οδηγία περιλαμβάνεται η Κυπριακή Δημοκρατία.
- Σε πρόσφατη έκθεση του ο ΟΑΣΕ για τις εκλογές στην Κύπρο αναφέρεται στη διάκριση που δημιουργεί η εγγραφή σε εκλογικούς καταλόγους και ζητά την κατάργηση τους.
- Η Ελλάδα που έχει καταργήσει τα εκλογικά βιβλιάρια (και ο κάθε πολίτης αποκτά αυτοδίκαια το δικαίωμα ψήφου με την εγγραφή του στο αντίστοιχο δημοτολόγιο) για να εξυπηρετήσει τους Απόδημούς της καθιέρωσε την Επιστολική Ψήφο.
3/ ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΠΟΔΗΜΩΝ
- ΑΜΕΣΑ: Να γίνει διευκρίνιση & πλήρη ερμηνεία του όρου «προσωρινά απόδημος» για όσους εγγράφονται να ψηφίζουν στο εξωτερικό. Δηλ. την επέκταση του σε όλους εκείνους που για λόγους επιβίωσης προσωρινά έφυγαν από την Κύπρο το 1974. Αυτοί είναι: (α) πρόσφυγες (κάτοχοι προσφυγικών ταυτοτήτων), (β) άτομα που έφυγαν από την Κύπρο εξ’ αιτίας των γεγονότων του 1974 για λόγους επιβίωσης στην Αλλοδαπή (στην περίπτωση αυτή προτείνουμε να περιληφθούν όσοι μετανάστευσαν ως και τον Ιούλιο 1980). Προϋπόθεση να είναι Κύπριοι Υπήκοοι.
- ΑΜΕΣΑ: Να ληφθεί πρόνοια συμμετοχής ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΚΥΠΡΙΩΝ ΥΠΗΚΟΩΝ σε οποιοδήποτε δημοψήφισμα για την επίλυση του Κυπριακού προβλήματος. Δικαίωμα που αφορά την Ελληνοκυπριακή Κοινότητα και μπορεί να χορηγηθεί από τον αρχηγό της κοινότητας και την Ελληνοκυπριακή Κοινοτική συνέλευση (που κατά το δίκαιο της ανάγκης εκχώρησε αυτές τις αρμοδιότητες στους 56 Ε/Κ βουλευτές).
- ΑΜΕΣΑ: Οι κύπριοι υπήκοοι που κατοικούν και διαμένουν σε χώρες της Ε.Ε. να μπορούν να ασκούν το δικαίωμα συμμετοχής στις Ευρωεκλογές (αν δεν είναι γραμμένοι στον εκλογικό κατάλογο) με έγκαιρη εγγραφή τους σε ειδικό κατάλογο στις Πρεσβείες και τα Προξενεία της Δημοκρατίας, αφού όλο το έδαφος της Ε.Ε. είναι ο υποκείμενος χώρος άσκησης αυτού του εκλογικού δικαιώματος για όλους του πολίτες της Ε.Ε.
- ΣΕ ΕΠΟΜΕΝΟ ΣΤΑΔΙΟ: την πλήρη κατάργηση της διάταξης που απαγορεύει σε Κύπριους Υπηκόους την εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους λόγω διαμονής στο εξωτερικό, σε πλήρη εναρμόνιση με το Σύνταγμα, την Ευρωπαϊκή αρχή της ισότητας και ίσης μεταχείρισης των πολιτών και την σχετική οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Για τον λόγο αυτό να γίνει έναρξη διαλόγου, για την καθιέρωση βουλευτών Επικρατείας που θα ψηφίζονται από όσους εγγράφονται στα εκλογικά τμήματα Εξωτερικού, χωρίς να επηρεάζουν τις αντίστοιχες επαρχίες.
- Να γίνεται αυτόματη εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους όλων των Κυπρίων πολιτών και όσων ενηλικιώνονται ως ένα ακόμη βήμα που σταδιακά θα εκσυγχρονίσει τις εκλογικές διαδικασίες.
- Να γίνει συνεπακόλουθα κατάργηση των εκλογικών βιβλιαρίων και η διεξαγωγή των εκλογών με βάση τις ταυτότητες, ως ένα βήμα εκσυγχρονισμού.
ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΟ Β
Ο ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΙΣΟΤΙΜΗΣ ΚΑΤΑΝΟΜΗΣ ΒΑΡΩΝ (ΚΦΙΚΒ)
ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΟΔΗΜΟΙ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ
Προτείνουμε ετήσια να καθιερωθεί συγκεκριμένος προϋπολογισμός για Απόδημους Πρόσφυγες στα πλαίσια των δράσεων του Κεντρικού Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών, για την αποκατάσταση της προπολεμικής φερεγγυότητας ιδιοκτητών απροσπέλαστης ακίνητης ιδιοκτησίας, για:
- να παραχωρείται επιδότηση επιτοκίου σε όσους αποφασίσουν να αποκτήσουν στέγη ή γη,
- να τύχουν άλλων βοηθημάτων του ΚΦΙΚΒ (σπουδές, θέματα υγείας).
Το ποσό για τους Απόδημους Πρόσφυγες να ανέρχεται στο 10% του προϋπολογισμού του Φορέα και να δίδεται με τις εξής προϋποθέσεις:
- προτεραιότητα με οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια
- απαγόρευση εξαγωγής των όποιων χρηματικών βοηθημάτων στο στεγαστικό τομέα στο εξωτερικό. Μη πώληση στέγης / γης για 5 χρόνια μετά την εξόφληση της
- υποχρέωση να μη γίνεται προσφυγή στη λεγόμενη επιτροπή αποζημιώσεων στα κατεχόμενα
Για να αρθούν οι αδικίες και ανισότητες μεταξύ των προσφύγων και ιδιαίτερα απέναντι στους απόδημους εκτοπισμένους επιβάλλεται:
- Να γίνει άμεσα η καταγραφή όλων των προσφύγων και ποιες παροχές δόθηκαν αναλυτικά κατά κατηγορία και να γίνει αντιπαραβολή με το ιδιοκτησιακό καθεστώς που υπήρχε στο βορρά, όπως και σήμερα.
- Να γίνει πλήρης και ταχεία καταγραφή των Τουρκοκυπριακών περιουσιών (οικιών, αγροτεμαχίων, υποστατικών και επαγγελματικών χώρων) και ονομαστικός κατάλογος των χρηστών προσφύγων και μη, με όλα τα στοιχεία τους.
- Να εφαρμοστούν μέτρα ισότιμης κατανομής των συνεπειών της κατοχής (σύμφωνα και με τη σχετική μελέτη του Πανεπιστημίου Κύπρου, που υπολογίζει την απώλεια από την χρήση των περιουσιών σε 80 δις Ευρώ)
- Να φορολογηθεί η υπεραξία που προέκυψε στις ελεύθερες περιοχές εξ αιτίας των γεγονότων του 1974, προς όφελος προγραμμάτων για τους πρόσφυγες και παθόντες και χρηματοδότηση δράσεων του Φορέα.
- Δηλαδή ζητούμε εξορθολογισμό της Προσφυγικής Πολιτικής με τη δημιουργία μητρώου περιουσιών στα κατεχόμενα, και μητρώου παραχωρηθέντων βοηθημάτων σε Πρόσφυγες. Ιδιαίτερα τονίζεται η χρήση Τ/Κ περιουσιών, και η ανάγκη επανεξέτασης των κριτηρίων παραχώρησης τους, ιδιαίτερα σε μη πρόσφυγες. Η παραχώρηση σε διαμένοντες σε Τ/Κ περιουσία συμβολαίων χρήσης και η μεταβίβαση τους στους κληρονόμους τους, ανεξάρτητα αν είναι Απόδημοι, και η επανέναρξη της παραχώρησης σε αυτούς χαλίτικων οικοπέδων ως αντιστάθμισμα με άλλους εκτοπισμένους στους οποίους παραχωρήθηκαν συμβόλαια ιδιοκτησίας.
- Η επίλυση ζητημάτων που αφορούν τους εκ μητρογονίας πρόσφυγες.
Τέλος θεωρεί ορθή αν και καθυστερημένη την πρόταση επιβολής φόρου 4o/oo στις αγοραπωλησίες ακινήτων, με στόχο την ενίσχυση του Κεντρικού Φορέα Ίσης Κατανομής Βαρών για αναπλήρωση εισοδήματος των προσφύγων, από απώλεια χρήσης κατεχομένων περιουσιών. Κρίνει ότι είναι χαμηλό το ποσοστό φόρου που επιβάλλεται. Ακόμα καλεί σε τροπολογία στο παραπάνω μέτρο ως κάτωθι:
α) Να εξαιρεθούν φορολογίας οι πρόσφυγες/εκτοπισμένοι για αγορά πρώτης κατοικίας μέχρι 350.000 ευρώ .
β) Να αυξηθεί κλιμακωτά το ποσοστό φόρου για αγοραπωλησία άνω των 350.000 ευρώ.
ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΟ Γ
1/ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΥΠΡΙΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΠΟΥ ΗΡΘΑΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΣΤΕΡΟΥΝΤΑΙ ΤΩΝ ΕΠΙΔΟΜΑΤΙΚΩΝ ΤΟΥΣ ΑΠΟΛΑΒΩΝ
Οι συνταξιούχοι Κυπριακών ασφαλιστικών φορέων που έρχονται στην Ελλάδα, κοντά στα παιδιά τους για λόγους στήριξης και φροντίδας, στερούνται των επιδομάτων που τους καταβάλλονται στην Κύπρο συμπληρωματικά με τη σύνταξη τους, με αποτέλεσμα τον υποδιπλασιασμό των συνολικών τους αποδοχών. Ζητούμε αυτό να σταματήσει.
2/ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ (τμηματική σύνταξη για πρώην Κυπρίους δημόσιους υπαλλήλους που εργάζονται σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ)
Όσοι κυβερνητικοί υπάλληλοι, κυρίως εκπαιδευτικοί, μετανάστευσαν αναγκαστικά λόγω της εισβολής και εργάστηκαν στην Ελλάδα μετά το 1974 (και προ του 1981 που μεταρρυθμίστηκε το ασφαλιστικό σύστημα στην Κύπρο) δεν θεωρούνται συνταξιοδοτικά ισότιμοι με όσους παρέμειναν στην Κύπρο (περίπου 20 άτομα στην Ελλάδα).
Το Κυπριακό κράτος αρνείται πεισματικά να τους καταβάλει την τμηματική σύνταξη που προβλέπει η Ευρωπαϊκή οδηγία (λόγω της κατάργησης της διμερούς συμφωνίας Ελλάδας & Κύπρου), επικαλούμενο διάφορες προφάσεις. Όπως ακόμα μελετά και αρνείται να εφαρμόσει Ευρωπαϊκή ντιρεκτίβα παρά την προειδοποίηση ενεργοποίησης του τελευταίου σταδίου προδικαστικής διαδικασίας κατά της Κύπρου. Οι Κυβερνητικοί αξιωματούχοι αρνούνται να αντιμετωπίσουν το ζήτημα πολιτικά, ουσιαστικά και ορθολογικά και κοιτάζουν με ψίχουλα και φιλοδωρήματα να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα. Περιμένουν να λύσει το πρόβλημα η φύση, αφού ολοένα και λιγοστεύουν οι δικαιούχοι λόγω θανάτου!!
Ζητούμε την πλήρη συμμόρφωση της Κυπριακής Δημοκρατίας με την Απόφαση του Δικαστηρίου της Ε.Ε. της 21ης Ιανουαρίου 2016 στην Υπόθεση C-515/14 που αφορά στην παράβαση 2010/4169-ΚΥΠΡΟΣ» : «Ελεύθερη κυκλοφορία των προσώπων – Εργαζόμενοι – Άρθρα 45 ΣΛΕΕ και 48 ΣΛΕΕ – Παροχές Γήρατος.»
3/ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟ – ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ
Η καθημερινότητα στην Ελλάδα με τις αλλαγές στο ασφαλιστικό – Συνταξιοδοτικό, η επέκταση του σε 40 χρόνια ασφάλισης, οι συνεχείς περικοπές, έχει φέρει σε δεινή κατάσταση μεγάλο αριθμό μελών της Παροικίας.
Ζητούμε την συνέχιση παρεμβάσεων στα αρμόδια Ελληνικά Υπουργεία:
- ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ & ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ: Για να δοθεί η δυνατότητα αναγνώρισης χρόνου για όσους έχουν υπηρετήσει την στρατιωτική τους θητεία στην Κύπρο με καταβολή ασφαλιστικών εισφορών για το χρόνο αυτό, κατά τα ισχύοντα στην Ελλάδα, με τον ασφαλιστικό νόμο. 3863-15/07/2011. Αυτό μπορεί να γίνει με έκδοση από τα Ελληνικά στρατολογικά γραφεία πιστοποιητικών στρατολογικής κατάστασης σε πρόσωπα που θα υποβάλλουν το αντίστοιχο πιστοποιητικό υπηρεσίας στην Εθνική Φρουρά. Το νέο πιστοποιητικό θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά για εξαγορά του χρόνου στρατιωτικής θητείας για σκοπούς συνταξιοδότησης.
- ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ: Για να συναφθεί διακρατική συμφωνία, ώστε να μπορεί αυτός που επιθυμεί να εξαγοράσει ασφαλιστικό χρόνο, να το κάνει χρησιμοποιώντας πιστώσεις πλασματικού χρόνου ασφάλισης (μαθητεία, σπουδές) που περιλαμβάνονται στις βεβαιώσεις που εκδίδουν οι αντίστοιχες Υπηρεσίες κοινωνικών Ασφαλίσεων στην Κύπρο. Αυτό προϋποθέτει και την έκδοση ανάλογων πιστοποιητικών από την Κύπρο για όσους δεν έχουν Αριθμό Κοινωνικών Ασφαλίσεων.
ΟΙ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΝΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΟΥΝ ΤΗΝ ΔΡΑΣΗ ΤΟΥΣ
Η Ένωση Κυπρίων Προσφύγων Ελλάδας “Κύπρος 74” χαιρετίζει την πρωτοβουλία της Επιτροπής Κατεχόμενων Δήμων της Κύπρου, να επαναφέρει στο πολιτικό προσκήνιο τα μεγάλα κοινωνικά, οικονομικά, στεγαστικά και υπαρξιακά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο προσφυγικός κόσμος της Κύπρου.
Χαιρετίζει την προσπάθεια του αείμνηστου Προέδρου της Επιτροπής κ. Αλέξη Γαλανού να αναδείξει “την αθέατη πλευρά του φεγγαριού” που είναι το προσφυγικό πρόβλημα της Κύπρου και να προβάλλει έντονα την ανάγκη για άμεση επιστροφή της πόλης της Αμμοχώστου “ως το κύριο μέτρο” για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης μεταξύ των δυο κοινοτήτων.
Προσβλέπει σε ενεργοποίηση των κατεχόμενων Δήμων και κοινοτήτων και οργανωμένων προσφυγικών συνόλων στην κατεύθυνση της διεκδίκησης των δικαίων και των δικαιωμάτων μας πάνω στη γη που μας γέννησε, καθώς και την ίση κατανομή τω βαρών της κατοχής.
Η Ένωση Κυπρίων Προσφύγων Ελλάδας “Κύπρος 74” συμπαρατάσσεται με την Επιτροπή κατεχομένων Δήμων και τις ανά κατεχόμενη επαρχία Ενώσεις εκτοπισμένων κοινοτήτων και καλεί σε αγωνιστική και διεκδικητική συσπείρωση και συμπόρευση όλους τους πρόσφυγες, τα προσφυγικά σωματεία, την ΠΕΠ σε ένα ενιαίο και δυναμικό προσφυγικό μέτωπο, απέναντι στην κατοχή και τον εφησυχασμό, απέναντι στην μονιμοποίηση και νομιμοποίηση των τετελεσμένων της εισβολής, απέναντι στην κατάφωρη κοινωνική αδικία σε βάρος των προσφύγων. Ειδικά για την Παγκύπρια Ένωση Προσφύγων (ΠΕΠ) καλεί στην άμεση και πλήρη εφαρμογή του νόμου να γίνουν αιρετά τα μέλη της διοίκησης τους και όχι διορισμένα. (όπως εκλέγονται τα μέλη των σχολικών επιτροπών).
Όλοι μαζί οι πρόσφυγες μπορούμε να αλλάξουμε τη φορά των πραγμάτων και να δώσουμε προοπτική στον αγώνα για εφικτή –δίκαιη λύση-επανένωση και επιστροφή, και επίλυση των ζητημάτων μας.
“Η ισχύς εν τη ενώσει” .
(Επικαιροποίηθηκε στις 19/03/2024)